Je kunt, heel simpel, op 2 manieren naar gebeurtenissen kijken namelijk vanuit een vorm van Liefde (acceptatie) of vanuit een vorm van angst (oordeel). Elke gebeurtenis op zichzelf is neutraal. (Antoine van Staveren heeft hier ook een mooi hartsverhaal over geschreven in zijn boek ‘Hartsverhalen voor iedere HSP’.)
Deze week heb ik weer eens ervaren, hoe ik zelf de keuze heb om te kiezen voor acceptatie of voor oordeel.
Ik kwam terug van boodschappen doen. Het was erg druk in de winkels en toen ik na anderhalf uur thuis kwam, voelde ik me heel moe en overprikkeld. Mijn neiging is/was om dan te mopperen en te klagen en vooral veel oordeel te hebben over hoe ik in elkaar zit. Nu was ik in staat deze neiging om te draaien, om te kiezen voor zelfzorg.
Ik ging op de bank liggen onder een deken, hond op mijn voeten, en ik herhaalde in mezelf de mantra (zie de post van maandag): “Ik hou van mezelf en ik accepteer mezelf als hooggevoelige vrouw”. Dat was namelijk wat er aan de hand was. Mijn hooggevoelige systeem zat vol met prikkels en had het nodig om te ontladen en tot rust te komen. Zo heb ik een kwartier gelegen en ik voelde hoe er rust ontstond in mijn systeem. Feitelijk gaf ik mezelf toestemming om bij te komen in plaats van dat ik meeging met een neiging in mij om te oordelen.
In het verleden toen ik nog geen zelfbewustzijn had over mijn hooggevoeligheid, zou ik mezelf of mijn omgeving een flinke uitbrander hebben gegeven. Nu was ik in staat om te kiezen voor liefde en acceptatie.
Ik deel dit om je bewust te maken dat je een keuze hebt vanuit welke denkgeest je gebeurtenissen kunt bekijken. En dat er allerlei manieren en methodes beschikbaar zijn om jezelf hierin te oefenen.
Hoe zou dit voor jou kunnen werken? En heb je een vraag hierover, stuur me gerust een pb. Ik denk graag met je mee.
In liefde gedeeld, Angelique 💖